Eco-Mărțișor de la Mare Nostrum – Expoziție cu vânzare de mărțișoare ecologice

Eco-Mărțișor de la Mare Nostrum

“Vine, vine primăvara” și odată cu ea și luna mărțișoarelor și-a ghioceilor. Probabil că  bărbații se vor manifesta și anul acesta ca și în anii trecuți și vor face cadouri femeilor din viețile lor câte-un mărțișor. ONG-ul constănțean Mare Nostrum a organizat pe data de 26 februarie la Tomis Mall o expoziție de mărțișoare create de elevii a 30 de școli din județ. Am avut ocazia astfel de a vedea ce se întâmplă la un astfel de eveniment și de a afla din spusele celor aflați acolo mai exact despre ce este vorba.

Am stat de vorbă cu Cecilia Pătrăhău, Purtătorul de cuvânt al Mare Nostrum Constanța. Din spusele ei extragem câteva fragmente:

“Este un eveniment de tradiție pentru noi – “Eco-Mărțișor”-ul se cheamă. Este ajuns la a 9-a ediție și avem o colaborare foarte bună cu școlile din județ. Dacă mergeți și vizitați expoziția veți vedea că sunt și de la Techirghiol și de la Ciocârlia… deci oamenii răspund… și cadrele didactice dar și elevii sunt foarte încântați. Răspund cu mare bucurie chemării noastre la fiecare eveniment organizat de Mare Nostrum. Ei au înțeles de mici că trebuie să fie prietenoși cu mediul în care trăiesc, pentru că au de trăit o viață în el, așa că și noi suntem responsabili pentru ei – să-i învățăm cum trebuie să se poarte cu mediul.”

Am vrut să vedem mai exact cine a venit și care au fost tendințele în ceea ce privește produsele create de elevi așa că am întrebat-o pe doamna Pătrăhău și despre acest aspect. Iată ce a răspuns:

„S-au prezentat 30 de școli aici în spațiul acesta (n.red. Food court, etajul 3, Tomis Mall), dar pentru anul acesta, ca noutate, se organizează expoziții în paralel. Se organizează expoziții și în școli pentru că s-au făcut foarte multe mărțișoare. Nu este un spațiu atât de mare și de generos aici ca să le poată expune pe toate și e păcat de munca lor. Și-atunci au expus și-n școli. Expoziția este și cu vânzare, prețurile sunt modice: un leu, doi lei… și am văzut că au făcut de la mărțișoare clasice, obișnuite, care simbolizează venirea primăverii – la ghiocei, flori, gărgărițe și alte animăluțe.

Am pus punctele pe “i” și am vrut să înțelegem care este de fapt scopul acestui eveniment. Era ideea de a vinde cât mai multe mărțișoare?

Martisorul Ecologic eveniment Mare Nostrum Constanta
Martisorul Ecologic eveniment Mare Nostrum Constanta

Cecilia Pătrăhău: “Scopul nu este unul comercial. Important e să vină, să participe și să arate cât sunt de creativi. Noi asta ne și dorim să promovăm – creativitatea. Știm că ei au potențial și este bine să-i încurajăm. Pentru că sunt talentați… și este bine să-și capete și ei încredere în ei cu târgurile astea. Pe lângă lucruri utile se-ntâmplă să devină, poate, cine știe, mai târziu, artiști plastici.”

Am mai vorbit cu purtătorul de cuvânt al ONG-ului organizator și despre viitoarele proiecte și inițiative ale organizației. Enumerând sumarizat este vorba despre campania 2% prin care entitățile non-profit pot beneficia de 2% din impozitul pe profit al contribuabililor care doresc să redirecționeze această sumă către anumite entități non-guvernamentale. Banii strânși prin această modalitate vor fi alocați achiziționării de dispozitive care să îndepărteze delfinii care vin să se hrănească la plasele pescarilor și-și găsesc sfârșitul în ele.

De asemenea am mai discutat despre un proiect organizat în colaborare cu comunitatea din Dobrich, Bulgaria. Acest proiect are ca și scop obținerea unei certificări ecologice europene a entităților turistice de pe litoralul românesc. Dar, detalii despre aceste lucruri se pot obține de pe site-ul ONG-ului.

Revenind la eveniment: am mers mai departe cu microfonul la două absolvente de jurnalism care sunt în internship în această organizație și iată ce am aflat de la ele:

Adelina Iancu, Intern PR:

“Rolul meu este de a promova organizația și evenimentul, iar în mod special de a scrie articole referitoare la acest eveniment.

B.V. De ce voluntariat într-o astfel de organizație?

A.I.  De ce internship! Pentru că, sincer, eu vreau să fac experiență… pentru că m-am săturat ca de fiecare dată când încerc să mă angajez să-mi ceară lumea experiență și eu să n-am…sau, mă rog, să nu știu ce să le zic că am făcut.

B.V. Să-nțeleg că te interesează zona PR-ului pentru o viitoare angajare?

A.I. Nu. Mă interesează comunicare. Orice. O viitoare angajare în orice domeniul al comunicării. Ce să-ți mai zic? Îmi place mult organizația asta. Îmi place mediul… vorbesc foarte serios. Pentru că am avut ocazia să lucrez cu niște oameni foarte dedicați, foarte pasionați de ceea ce fac și foarte, cum să zic, “de treabă”, ca să mă exprim așa.”

Iată ce ne-a spus Nicoleta Haralambie:

“Sunt intern pe PR și comunicare. Am venit aici să iau niște interviuri pentru eveniment și să promovez evenimentul și organizația Mare Nostrum. Deși e o expoziție cu vânzare majoritatea sumelor încasate pe exponatele puse la vânzare la eveniment au scopuri caritabile.”

Am vrut și o părere de la participanți așa că am stat de vorbă cu câțiva dintre elevii din clasele a V-a și a VI-a care așteptau nerăbdători să le vină mușterii. De data aceasta o să rezumăm discuția pentru că, din motive tehnice, n-am putut să o înregistrăm. Erau entuziasmați de participare, foarte vorbăreți, au explicat din ce materiale erau realizate exponatele și cum s-a lucrat la ele. Fetițe și băieți, adolescenți, părinți, profesori și educatori toți învălmășeau cu o energie pozitivă atmosfera din acel loc.

O ultimă opinie am luat-o de la Ghiuzin Adilburi, profesor în învățământul primar la Școala gimnazială “George Coșbuc” din comuna 23 August,  județul Constanța:

Participăm la acest eveniment de mărțișoare, expoziție cu mărțișoare ecologice cu un număr de 3 copii și mărțișoare făcute de aceștia. Ar fi fost mai frumos dacă ei lucrau aici și se vedea efectiv talentul copiilor. Este ceva frumos… Iarăși un minus – că sunt puțini cumpărători…

BV: Ati mai participat și-n alți ani?

GA: Da, și-n alți ani. Și am luat… de exemplu, anul trecut s-a luat locul întâi. Școala noastră a luat locul întâi.

BV: Să înțeleg că e cu premii?

GA: E cu premii, e cu premii. Da. Numai că au lucrat anul trecut, de exemplu, au lucrat aici copiii și s-a văzut talentul fiecăruia. Din păcate, anul acesta este doar expoziția. 

BV: Ce se întâmplă dacă rămân mărțișoare nevândute?

GA: Probabil că le ducem înapoi la școală și vom face acolo o altă expoziție. Un alt târg…

BV: V-ați gândit să prelungiți puțin ideea evenimentului?

GA: Da, pentru că este devreme. Și mai este până la 1 martie… mai este timp. Da. Noi mai avem și la școală o grămadă de mărțișoare confecționate de elevi numai că aici am adus numai 3 elevi din toată școala. Atâția am putut aduce.”

Momentul concluziilor a venit și el. Ce am recomanda celor care au răbdarea să ajungă până la acest rând din material? Să stimuleze creativitatea copiilor prin organizarea de expoziții cu vânzare și premii și, în cazul în care chiar vor să cumpere un mărțișor, un scop caritabil ar putea să triumfe.

O altă concluzie ar fi că există ideea de solidaritate. Iar lecția asta am învățat-o de la cei de clasa a 5-a cu care vorbisem. Când i-am întrebat ce or să facă cu banii strânși din vânzarea de mărțișoare mi-au răspuns că or să-i dea unei colege bolnave. Cu siguranță există oameni care ar putea avea nevoie chiar și de o sumă mică. Suficient de mare însă, încât să fie ușor de strâns din vânzarea de mărțișoare.

O ultimă concluzie ar fi adresată studenților. Se cere experiență pentru angajare? Faceți voluntariat. Dă bine la CV și contează ca experiență de muncă. Fie ea și neplătită.

Mulțumim tuturor celor care au avut bunăvoința și dispoziția de a sta de vorbă cu al nostru „reporter” a.k.a. blogger,

Bogdan Voșloban.

2 thoughts on “Eco-Mărțișor de la Mare Nostrum – Expoziție cu vânzare de mărțișoare ecologice

Lasă un răspuns

