„Seful statului” sau doar o functie?

Este Presedintele “Seful statului”? nu prea…

In goana dupa hit-uri, click-uri, like-uri si share-uri pare-se ca unii uita sa mai aiba proprietatea cuvintelor.
Azi propun spre analiza un cliseu de nivel… inalt:
Ideea e ca “seful statului” nu prea e “sef”!

Din Constitutia Romaniei, incepand cu articolul 80 oricine are acces la net poate sa gaseasca “atributiile presedintelui”.
Printre acestea nu intra aceea de a fi sef. Si cu atat mai putin “al statului”.
Iata de ce:

Dexonline zice ca statul ar fi :

“Institutie politico-administrativă a societătii în frunte cu un guvern si cu organele acestuia, cu ajutorul cărora se asigură functionarea vietii sociale pe un anumit teritoriu; tară.”

Acelasi Dexonline explica ce inseamna şef:

„ Persoană care conduce o organizatie, o institutie etc.; conducător. ♦ Persoană superioară în grad sau în functie altei persoane, considerată în raport cu aceasta; superior.”

 

seful statului
seful statului

Ne intoarcem la Constitutie si browsuim prin articolele care ar putea sugera ca Presedintele ar fi „şeful statului”.

In prima parte, la categoria numita „Rolul Presedintelui” vedem urmatoarele 2 alineate:

„ARTICOLUL 80
(1) Preşedintele României reprezintă statul român şi este garantul independenţei naţionale, al unităţii şi al integrităţii teritoriale a ţării.
(2) Preşedintele României veghează la respectarea Constituţiei şi la buna funcţionare a autorităţilor publice. În acest scop, Preşedintele exercită funcţia de mediere între puterile statului, precum şi între stat şi societate.”

Deocamdata intelegem ca ne reprezinta, este garant si vegheaza la respectarea Constitutiei. De asemenea vegheaza si in ceea ce priveste „buna functionare a autoritatilor publice”. Mai este si mediator.

Asadar prin cumul de functii avem: „reprezentant”, „garant”, „vegheator” si „mediator”. In nici un caz, „şef”.

Nu-i bai! Mergem mai departe.

In articolul 81 se precizeaza modalitatea de alegere a presedintelui. In 82 e scris negru pe alb despre validare si depunerea juramantului.
83 vorbeste despre durata mandatului. 84 e despre incompatibilitati si imunitati.
La 85 vedem cum sta treaba cu numirea Guvernului. 86 e despre consultarea acestuia. La 87 scrie despre participarea la sedintele de Guvern. 88-mesaje, 89- dizolvarea Parlamentului, 90 – referendumul.

In sfarsit gasim noi atributii incepand cu articolul 91.
Aici avem:
„(1) Preşedintele încheie tratate internaţionale în numele României, negociate de Guvern, şi le supune spre ratificare Parlamentului, într-un termen rezonabil. Celelalte tratate şi acorduri internaţionale se încheie, se aprobă sau se ratifică potrivit procedurii stabilite prin lege.
(2) Preşedintele, la propunerea Guvernului, acreditează şi recheamă reprezentanţii diplomatici ai României şi aprobă înfiinţarea, desfiinţarea sau schimbarea rangului misiunilor diplomatice.
(3) Reprezentanţii diplomatici ai altor state sunt acreditaţi pe lângă Preşedintele României.”

Recapitulam. Asadar, doar ce am aflat ca Presedintele incheie tratate, acrediteaza si recheama reprezentantii diplomatici, aproba infiintarea, desfiintarea sau schimbarea rangului misiunilor diplomatice plus chestiunile de care ziceam mai sus. Adica: „reprezentant”, „garant”, „vegheator” si „mediator”.

Bun. In anevoioasa documentare de cateva randuri ajungem si la urmatorul articol din Constitutie care ne mai zice cate ceva despre atributiile functiei prezidentiale.

E vorba de atributiile in domeniul apararii. In nici un caz acelea de sef. Chiar daca e comandantul fortelor armate si are functia de Presedinte al CSAT in cazul in care e cazul, tot nu-i inca „şef”.

In incursiunea „sefiei prezidentiale” ajungem la articolul 93 din Constitutie unnde aflam despre masurile exceptionale precum starea de asediu.

La 94 vedem „alte atributii” precum conferirea de decoratii, acordarea de diverse grade, numirea in functii publice (in conditiile prevazute de lege) si faptul ca gratiaza individual.

La 95 descoperim o tema recenta, „Suspendarea” iar la articolul 96, „Punerea sub acuzare”.
Vacanta functiei e la 97, interimatul la 98, raspunderea presedintelui interimar la 99.

La numarul supra-numit „cifra rotunda”, 100, vedem inca un pic din ce mai poate sau are voie presedintele sa fie si sa faca: emite decrete care se publica in Monitorul Oficial.

101, nu de dalmatiei, aminteste de indemnizatia si „celelalte drepturi” ale presedintelui (care or fi alea?), care se stabilesc prin lege.

Concluzie?
Bineinteles. Ia sa vedem cine este personajul asta intitulat de presari „Seful statului”.
Recapitularea ultima, finala si definitiva este dedesubt:
„El jefe” sau „The Big Boss” e „decat”: emitator de decrete, comandant al fortelor armate, presedinte CSAT, conferitor de decoratii si medalii, acordator de grade, si… din recapitularea anterioara: „incheie tratate, acrediteaza si recheama reprezentantii diplomatici, aproba infiintarea, desfiintarea sau schimbarea rangului misiunilor diplomatice plus chestiunile de care ziceam mai sus. Adica: „reprezentant”, „garant”, „vegheator” si „mediator”.”

– acest articol este un pamflet si ar trebui tratat ca „A” Tare 🙂  –

Autor: Bogdan Vosloban

Anunțuri

Un comentariu

  1. nu exista denumirea de „seful statului” oricum ai lua-o…viitoarea Constitutie trebuie sa prevada foarte clar atributiile celor trei branse ale puterii:executiv,legislativ si judecatoresc….deocamdata avem un talmes-balmes cu executivul impartit in 2,legislativul redus la rol de spectator,iar justitia subordonata politic….trebuie facuta ordine

    Apreciază

Comentezi?

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s