Tu cum iti alegi laptopul potrivit? Super Blog 2012

Recent am fost pus in fata faptului implinit: mi s-a busit netbook-ul pe care il aveam de vreo 3 ani. Problema cu modelul respectiv e ca avea un hard disk mai rar si destul de scump pentru a merita efortul de a incerca sa il repar.

Am facut o rata si am luat un laptop de data asta.

Pana aici toate bune si frumoase insa oricat de simplu ar parea la o prima impresie trebuie sa marturisesc ca misterioase rau mai sunt caile achizitionarii de tehnologie de-asta… IT.

In prima faza am incercat sa dau o raita prin magazinele virtuale de pe la noi… de pe la ei… si m-am lamurit.

Treaba cu gardul vopsit si cu leopardul mi-a activat mini paranoia si am zis ca e mai ok sa ma prezint „pe persoana fizica” direct in shop sa vad cu degetele mele ce poate sa faca scula informatica.

Zis si facut. Odata ajuns in magazin  am cotrobait cu privirea prin rafturi sa nimeresc ceva care sa corespunda atat la capitolul performata cat si la cel financiar cu exigentele mele.

Din nefericire doar cateva dintre modelele expuse aveau dimensiunile agreate la concursul de miss din mintea mea asa ca m-am resemnat la ideea ca o sa iau pana la urma ceva din categoria CEOFI.

Am ales dupa indelungi lupte launtrice un laptop hp iar picatura care a umplut paharul deciziei greu de luat a fost aceea ca avea deja sistemul de operare pre-instalat. O mare bataie de cap mai ales atunci cand nu ai timp, chef, cd-ul cu windowsu’ si nici pe nimeni prin preajma care sa te ajute e sa pui sistemul de operare pe un PC.

Modelul pe care pusesem eu ochii era si cu vreo cateva sute de lei mai feroce asa ca am decis sa ma opresc la ceva decent cu care sa-mi fac treburile. Atat partea de profesional cat si loisir-ul sunt perfect satisfacute de jucarica de pe care tastez in prezent.

Dupa aceasta lunga introducere, zic ca ar fi dragut sa facem cu liniuta de la capat cateva specificari pentru pasionatii de detalii.

Asadar conteaza foarte mult in momentul in care te hotarasti sa-ti iei un laptop pentru ce il vei folosi. Daca te intereseaza sa stai pe mess si pe Facebook nu are nici un sens sa iti cumperi cine stie ce megatehnologie pentru ca oricum ramii aia or sa stea scobindu-se intre dinti si uitandu-se unul la celalalt ca Dorel in sant dupa ce a dat cu tarnacopu’-n teava.

De asemenea si procesorul va muri de plictiseala si I se vor atrofia conexiunile de lipsa de activitate. Iarasi, pentru surfat www-ul nu ai nevoie de nu stiu ce mega-placa video care sa iti randeze chatul in tzashpe nanosecunde.

Revin, ca deja divaghez prea mult de la idee. Conteaza la ce vei folosi laptopul respectiv. Daca nu intentionezi sa il forjezi nu are sens sa iti iei ultimul raget al performantei. Valabila e insa si reciproca: daca vrei sa ai 20 de taburi de net deschise, un clip care randeaza, messu’, wordu’, facebooku’ si poate si un photoshop uitat prin bara langa un winamp cu cateva zeci de mii de melodii in playlist, ar fi bine sa te gandesti de mai multe ori inainte sa-ti iei de la CEOFI.

Un alt aspect, poate pentru unii cel mai important este partea cu argintii. De ce suma dispui ca sa determine acest Iuda tehnologic sa tradeze raftul care l-a gazduit atata amar de vreme si sa vina cu tine acasa sa il cocoti in varful poalei? Daca nu ai potenta financiara o varianta relativ ok ar fi ratele dar si la astea e o mica jmecherie: plateste-le inainte si niciodata suma minima. Dar asta e o alta discutie.

Bun. Ti-ai previzionat un buget. Nu fi berbec punandu-ti in minte ca tu vrei doar modelul ala si nimic altceva. E destul de probabil la mult mai putini bani sa gasesti ceva asemanator care nu are insa o placa video dedicata sau un nu mai stiu ce pachet de chestii preinstalat.

Fii deschis cu tine insuti ca doar e vorba de deschiderea pungii pe care o vei face in momentul fatal in care zici „i do” in fata aparatului care iti haleste cardul.

Sa ne oprim totusi putin si la aspectele tehnice. Recunosc ca nu mi-s IT-st din fire asa ca doar din experienta cu tehnologiile neavansate pot sa spun ca am vazut si eu cum arata un hard, un ram, un procesor si stiu ce-i aia pasta termoconductoare si ce face. Bun.

Iarasi cand te hotarasti sa iei un laptop e important daca e musai sa fie laptop. Poate sa fie un desktop cel putin la fel de performant si poate chiar la mult mai putini bani. Asadar intreaba-te cat de tare vrei sa iei cu tine sau nu magaoaia si in cazul in care iarasi e afirmativ, si vrei sa te plimbi cu gentuta tehnologizata dupa tine intreaba-te cat de mare vrei sa fie.

Rusine sa le fie celor care s-au gandit la altceva decat dimensiunea… display-ului.

Exista netbook-uri de 10 inch sau laptopuri de la 15 inch in sus.

Greutate/dimensiune/display/autonomie baterie este raportul care trebuie evaluat la aceasta categorie. (nah, ca am facut si rima)…

Odata luate in vizor cateva modele urmeaza comparatia pe celelalte specificatii tehnice, Numarul si tipul ramilor, hardul ca si spatiu si ca si viteza, procesorul, placa video, placa wireless, webcam-ul, port-urile, unitatea optica sunt cateva dintre criteriile care ar putea sa faca diferenta in momentul in care ai de unde alege.

Bineinteles ca odata indeplinite toate conditiile si satisfacute toate mofturile mai vine o ultima intrebare pe care bineinteles ca mi-am pus-o si eu in momentul in care am luat HP-ul asta. Are sistem de operare instalat?

In ceea ce ma priveste raspunsul la intrebarea asta a fost afirmativ si deci decizional. In caz contrar probabil ca in momentul de fata scriam articolul pe o tablita cu creta si il urcam telepatic pe site-ul concursului.

Am avut totusi noroc sa gasesc ceva care sa-mi convina si asta este exact ceea ce va doresc tuturor atunci cand cumparati un laptop: sa gasiti ceva care sa va convina!

Autor: Bogdan Vosloban

(articol creat și înscris în concursul SuperBlog 2012)

Comentezi?

