Hic et nunc (Aici și acum)

Pe vremea când încă mai făceam voluntariat în AIESEC, aveam un coleg căruia îi plăcea punctualitatea. Când întârziam, mereu ne zicea: “Time Management – de Octavian Pantiș”… Sincer, pe vremea aceea, nu știam nici cine e Pantiș, nici ce e Time Management, și nici care era faza.

Ulterior, făcând parte din echipele de organizare ale diverselor evenimente, mi-am dat seama “pe pielea mea”, cum se spune, cât de important e timpul. Și mai mult de-atât, drămuirea lui într-un mod eficient.

Am alergat, am ajuns la exasperare, am plâns chiar- când mi-am dat seama cu diverse ocazii că timpul nu era prietenul meu.

Cu toate astea, în timp (ca să vezi ironie), am ajuns să înțeleg că această dimensiune prin care toți trecem și pe care nici măcar n-o băgăm în seamă de cele mai multe ori e ceva foarte prețios.

E celebră expresia “nu lăsa pe mâine ce poți face azi”, nu? Da. Da’ nu am ținut cont de ea aproape niciodată. De ce? Păi… apăreau tot felul de lucruri care îmi distrăgeau atenția, care îmi mâncau timpul, care mă trimiteau înspre cu totul alte preocupări decât cele cărora ar fi trebuit să le acord prețiosul meu timp.

Mai e o vorbă celebră care are legătură cu povestea: “o viață avem”… Așa e, una și… si pe asta o pierdem. Ne ancorăm în amintirile care ne dau un statut identitar și ne agățăm de viitor proiectându-ne într-un success către care uităm să mai tindem odată ce ne e bine și călduț în realitatea unui prezent al compromisurilor.

Ce e de făcut? Ei, bine… multe! În primul rând ceea ce contează cel mai mult este atitudinea. Cum ne propunem, asumăm, și menținem o atitudine orientată către prezent? Cum facem în așa fel încât să nu ne mai pierdem, efectiv timpul? Cum reușim să împăcăm caprele și verzele din viețile noastre?

Simplu: TIME MANAGEMENT!

Dacă am avea dorința și nevoia de a deveni fericiți, dacă am vrea să fim eficienți în munca noastră, dacă am fi într-adevăr dispuși să avem timp pentru lucrurile care chiar ne fac placere, fie că e vorba de o plimbare în parc sau de vizionarea unui film la cinema, am putea face în așa fel încât să putem face toate astea și să ne mai și rămână timp.

La un moment dat o prietenă m-a întrebat:

– Te strange de gât, sau te mângâie?

– Cine? am întrebat eu nedumerit…

– Timpul!

Nu am știut să-i dau o replică deșteaptă în acel moment, dar aveam certitudinea că mă strângea nu numai de gât ci și de alte organe mai… sensibile.

Și totuși, care e secretul magic? Cum se face să ai și o profesie care să nu te epuizeze, dar și o viață personală care să fie cel puțin plăcută, dacă nu chiar minunată?

Revin cu acel “simplu” de mai sus: Time management.

Caută, documentează-te, interesează-te și vei descoperi niște instrumente care or să te ajute să îți faci viața așa cum ar trebui ea să fie: frumoasă.

Tot ceea ce atragi către tine este o manifestare a gândurilor tale. Propune-ți o atitudine sănătoasă nu numai în ceea ce privește alimentația, mișcarea, etc. Construiește-ți o realitate în care tu ești stăpânul propriei tale vieți, în care ceasul nu mai este Bau-Bau, și unde îți place să fii.

Spun tâmpenii? Bine! Hai sa facem un calcul împreună. În medie o țigară durează 5 minute ca să o fumezi. Dacă faci “pauză de tigară” de fiecare dată, asta înseamnă, la un pachet pe zi 100 de minute. Adică o oră și 20 de minute. Ok. De câte ori faci pipi pe zi? 3? 4? Hai să zicem aproximativ 3 minute/tură însumând 12 minute. Adăugăm la cele de mai sus și avem 1:32. Bun.

Mănânci? Cel puțin 2 mese pe zi? 20 de minute fiecare? Deci încă 40 adăugate la cele de mai sus și, cu sau fără virgulă, dă la socoteală 2:12. Facebook? Bineînțeles. Cel puțin 30 de minute însumate. Total partial? 2:42. Un film, ceva? Cum să nu! Încă o oră și 20 de minute. Deci? 4:02. Hopaa… da stai că s-a făcut târziu și trebuie să te bagi la nani. Și ca orice om care se respectă, măcar 8 ore de somn tot trebuie să pontezi. Hai să vedem cum stăm cu timpul. Răspuns corect? 12:02. (dacă îți zic că am luat 6 în teză la mate mă ierți pt calculele greșite – în cazul că există asa ceva?) 😛

În restul de 12 ore trebuie să: îți faci spălările de dinți și alte cele, să călătorești la muncă și înapoi cu mijloacele de transport în comun sau propriul vehicul, să muncești, să bârfești cu colegii, să îl înjuri pe șefu’, să dai telefoane prietenilor, să povestești inutilități cu ei, să petreci timp cu familia/iubita/partenerul de viață, să ai o vorbă bună și un scutec curat pentru ăla micu’ (în cazul în care e cazul), să te uiți și tu la TV la știri sau altceva, să … Așa e că nu ai timp? Mda, mă gândeam eu.

Fii eficient cu timpul tău,

că doar prezentul îți este dat cadou!

Și ca PS (adică postludiu) o bucată de sfat (a piece of advice):

Stabilește lucrurile care sunt cu adevărat importante și acordă-le timpul meritat.

Nu te implica în toate mărunțișurile. Pot fi făcute și de altcineva.

Fă-ți listă cu ce ai de făcut.

Dacă ai un șef care te freacă la ridiche, comunică cu el constant trimițându-i poate un mail cu ce ai terminat și ce mai ai de făcut ca să nu vină să-ți dea programul peste cap.

A! încă ceva: în pauza de țigară nu admira peisajul de peste drum (zidul clădirii vecine). Socializează, gândește, planifică, visează, citește articolul asta de pe blogul meu! 😛 (Glumesc. Nu e obligatoriu să citești… deși ar fi de preferat,  în tot timpul acesta pe care se pare că nu-l ai, să mai pui mâna și pe-o carte. Paraziții ziceau că cică ar educa spiritul… Fantome cu carte? Hmmm… ) J

Autor: Bogdan Voșloban

(Articol creat și înscris în concursul SuperBlog 2012)

3 comentarii

Comentezi?

