Moartea “Tipar-ioarei”

Probabil că nu foarte mulți dintre noi știm ce-i aia BRAT (Biroul Român de Audit al Tirajelor). Din descrierea de pe site-ul în cauză avem următoarele elemente:

“BRAT este o organizație non-profit a industriei de media și publicitate ce are ca membri edituri de presa scrisă și online, agenții, regii și clienți de publicitate, difuzori de presă, companii ce dețin stații radio, companii de outdoor și alți terți interesați.

– “BRAT pune la dispoziția pieței de media și publicitate:

– cifre independente – furnizate de un organism independent;

– cifre credibile – obținute după standarde și metodologii selectate și recunoscute de întreaga piață;

– cifre comparabile – toate publicațiile, siteurile, stațiile radio și locatiile OOH respectă aceleași reguli, standarde și metodologii.

Pentru unii un motiv de mândrie, pentru alții un instrument de analiză cu ajutorul căruia își dau seama care este “piața”, raportul cifrelor de difuzare, oferit de BRAT, ar trebui să pună niște semne de întrebare…

Mie mi-a pus.

Selecția

Am selectat din lista oferită de ei câteva dintre titlurile cele mai familiare mie și poate nu numai mie. Am încercat să văd “ce spun cifrele”. Bine, recunosc: “Ce ÎMI spun MIE cifrele”…

Iată și selecția: Click, Ring, Libertatea, România Liberă, Ciao!, Bravo, Jurnalul Național, Adevărul, Evenimentul Zilei, Academia Cațavencu, Ziarul Financiar, Capital, Kamikaze, și Curierul Național. Enumerația am făcut-o în ordinea descrescătoare a “totalului difuzat”.

Pentru cei care chiar vor să se convingă pun la dispoziție și link-ul pe care am aruncat un ochi dar și un tabel simplificat cu selecția făcută de mine.

BRAT - selectie
BRAT – selectie

După cum se observă în tabel, perioada în care s-a făcut “urmărirea” este iulie – septembrie 2012.

De asemenea ordinea în care sunt aranjate titlurile este una descrescătoare în funcție de tirajul brut, totalul de vânzări și totalul difuzat.

Le-am colorat diferit pentru a le vedea un pic mai categorial.

Cotidiane

Avem așadar 6 publicații “cotidian generalist” din care una cu titlul “gratuit” – Ring, iar restul cu “național” în coada categoriei. Să zicem că ce-i gratis se distribuie mai ușor așa că o să mă uit puțin mai intens la celelalte. De-abia pe locul 20 în clasamentul general al tuturor tipurilor de publicații, pe locul 1 se află România Liberă, cu un total de puțin peste 30 de mii și jumătate. Tot pe podium, argintul îl primește Jurnalul Național cu puțin peste 20 de mii. Din nefericire un trist loc 40 pe general. La 41 pe general și tot pe podium avem Adevărul cu o cifră aproximativ apropiată de cea a Jurnalului tot în jurul valorii de 20 de mii.

Bun deci până acum avem 3 cotidiane care împreună scot undeva la vreo 70 de mii pe totalul difuzat. (perioada este iulie-septembrie, așadar 3 luni). Dacă ar fi să facem o medie lunară a celor 3 puse la un loc ar însemna (conform matematicii care mă cam bate, recunosc) un număr infim de aproximativ 23 de mii.

Financiare

Să zicem că nu ne interesează știrile. (Trist, dar… poate adevărat). Cu siguranță ne interesează banii, nu? Pe zona de publicații economice am selectat două din cele mai cunoscute (sper să nu fie singurele!). Capital, care este de menționat că se înscrie la categoria “Săptămânal” adună în cele 3 luni puțin peste 8 mii. În clasamentul general ajungând doar la poziția 89. Deasupra lui cu vreo 10 locuri la general este Ziarul Financiar. Acest cotidian nu strange nici el foarte mult. Undeva puțin peste 9 mii și jumătate.

Deci nici despre bani nun e interesează să citim? Recunosc sunt subiectiv să spun lucrurile astea. 😛

Umor

Bine, fie. Poate că nu ne interesează ziarul decât pentru horoscop, poante, glume, și rețete de cozonaci, mai ales în perioada sărbătorilor.

Pe zona de umor/satiră m-am oprit la Academia Cațavencu și la Kamikaze. Primul pe 48 în general iar al doilea pe locul 108. În ordinea enumerată, Cațavencu sare timid de 15 mii 6 sute iar Kamikaze doar de 6 mii 3 sute. Deci nici cu umor? Ok. Fie.

Exercițiu de imagini … n-are

Să zicem că sunt un cetățean care vrea să aibă la ușă (poate aduse în gură de un Golden Retriever) ziarele din lista de mai sus. Îmi fac abonament la fiecare dintre ele. Să zicem că dintr-o populație de 18 milioane (plus/minus aproximativ 3,5 milioane) vreo 10 n-au nici o treabă cu presa. Copii, studenți, babe violate, moși care discută despre întreținere la un șah în parc (înțelegeți idea, nu?) Vreun million nu știu să citească (oare exagerez cu cifra asta?) și încă un million care sunt atât de bolnavi încât nu le mai pasă. După scădere avem 6 milioane de oameni care ar putea să fie cetățeanul de la începutul exercițiului.

Mai țineți minte faza din poiana lui Iocan? Un centru de informare și diseminare de presă în adevăratul sens al cuvântului… Pentru cei care nu știu despre ce mănânc, le recomand o carte scrisă de un celebru autor român, Marin Preda – “Moromeții”. Pentru leneși recomand video-ul de pe Ytb. (Vedeți măcar tot filmul dacă n-aveți chef de citit).

De ce-am adus în discuție faza asta? Ei bine, mă întorc un pic la acele calcule de la cele 3 cotidiane. 6 milioane de cititori la 23 de mii de exemplare. Nu vreau să mă gândesc cam câți adulți capabili să citească un ziar există în România. Nici câți suficient de potenți financiar încât să-și permită un abonament lunar la cel puțin o publicație. Nici la faptul că există șanse să nu existe o deschidere foarte mare în a citi ziare când informația vine gratis, simplu, la îndemână la o simplă apăsare de buton de telecomandă…

Faceți voi calculele în continuare că mie îmi dă cu o ciudată virgulă …

Autor: Bogdan Voșloban

Anunțuri

2 comentarii

  1. În primul rând, nu confunda Caţavencu cu Academia Caţavencu. Prima dintre cele două publicaţii a sucombat când avea un tiraj de cca 25000 exemplare vândute/număr. (Am lucrat acolo şi cifrele sunt reale.) Nu ştiu dacă Academia mai iese. Am văzut pe piaţă Caţavencii. Ambele sunt sub nivelul săptămânalului Caţavencu (nu fiindcă nu scriu eu acolo, ci fiindcă nu făcea jocul politic al vreunui partid; puteam critica pe oricine şi îi luam pe toţi în colimator; de asta ni s-a incendiat redacţia de trei ori).
    În al doilea rând, nu-i normal să alături un cotidian cu un săptamânal.
    În al treilea rând, cifrele BRAT n-au fost niciodată exacte, aşa că m-aş mira să se fi schimbat ceva. De altfel, dacă te uiţi la tirajul României Libere, îţi poţi da singur seama că BRAT se/te înşală. Mai citesc ziarul câţiva bătrâni, pentru publicitate, rubrica Decese (fără glumă).
    Presă scrisă nu se mai vinde. De câţiva ani se încearcă revitalizarea vânzărilor prin alcătuirea unor pachete, care se vând împreună cu ziarul. De fapt, cumperi alceva: o carte, un dvd, un parfum etc. Nici cărţile nu se mai vând. Editurile nu trăiesc decât datorită manualelor şcolare şi a tipizatelor. Desigur, sunt unele cărţi care se vând peste tot, chiar şi în România, dar sunt păsări rare.
    M-ai stârnit cu articolul tău. Dacă doreşti mai multe informaţii, scrie-mi!

    Apreciază

  2. Va multumim pentru comentariu si pentru faptul ca ne cititi. Ceea ce am interpretat (recunosc, in stilul subiectiv caracteristic si deja devenit un fel de „semnatura”) este pe baza datelor BRAT de pe site. Stiam si eu ca intre timp au aparut modificari (ma refer la Catavencii aici) si banuiam ca cifrele n-au cum sa fie 100% corecte. Pe de alta parte alaturarea dintre Kamikaze si Catavencu este doar pe ideea ca ambele prezinta subiectele sub forma de satira/umor. Sunt constient de faptul ca nu se poate face o comparatie intre un cotidian si un saptamanal din perspectiva tirajelor. Ma bucura sincer faptul ca articolul meu v-a „starnit”, dupa cum spuneti in comentariu. Ma bucura pentru ca imi spune ca nu sunt singurul care este interesat de acest subiect. Iar in ceea ce priveste informatiile pe care ati putea sa mi le oferiti va voi trimite un mail in care vom discuta mai pe larg despre acest subiect in momentul in care ma voi apuca de o ancheta mai serioasa pe acest subiect. Deocamdata doar vroiam sa trag un mititel semnal de alarma. 🙂

    Apreciază

Comentezi?

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s