De Crăciun… nu-s mai bun

Văd în fiecare an o tendință de a pune instalații luminoase peste suflete și ghirlande peste grotești personalități. Se-ncearcă o PR-istică marketizare a sufletului uman cu promoții și produse care pare-se că ar trebui să ne facă să uităm de probleme, de dureri de cât de nașpa sunt realitățile personale.

La stop vezi beculețele atârnate de stâlpi, în piețe tronează câte-un brad urât și abstract împodobit, pub-urile au afișe cu petrecerea de Revelion lipite-n geam, la metrou rulează-n difuzoare o fetiță sinistră care se screme să chinuie un colind…

De multă vreme nu mă mai uit la tv dar bănuiesc că invazia de “spirit al Crăciunului” continuă și-n spațiul ăsta virtual care a înlocuit câinele, devenind mai mult sau mai puțin obligatoriu, mai mult sau mai puțin gratuit, “prietenul cel mai bun al omului”… Și dacă tot zic de spații virtuale, prea-verificatul Facebook se umple și el încet, încet de magia sărbătorilor…

Care magie? Unde? O fi magie, da n-o văd eu… ca să parafrazez un cântec celebru în perioada asta… Serios! Poate or fi unii care se lasă influențați de lupta asta de guerrilă a brandurilor cu shopper-ul dar…

Recent aveam o discuție cu o amică foarte dragă legat de subiectul care ne stă în aceste vremuri în minte și pe buze: “Tu ce faci de sărbători”? Ce să fac? Nimic deosebit. Aștept să treacă. De mult timp am încetat să cred în Moși, surprize, cadouri și momente fericite. E fațadă. Vopsim în noi înșine niște garduri ca să ne lăudăm, arătând cu degetul înspre propriul leopard.

Nu cred că avem nevoie de-un Crăciun, de-un Revelion, de-un Paște sau… de orice altă manifestare așa-zis “festivă” ca să ne-adunăm cu familia la un pahar de vin și-o sarma.

Pe de altă parte există familii care sărbătoresc tocmai astfel: Sarmale, friptură, salata de boeuf și vin. Stau câteva zeci de minute împreună la masă, după care își vede fiecare de propriul teveu sau cont de Facebook. Ooo daa… ăsta da spirit de sărbătoare!

Sincer, mi-ar plăcea să reușim să facem cu toții un exercițiu de sinceritate. Oare am putea? M-ar mira!

Crăciunul trecut nu mi-l aduc aminte. Revelionul știu însă că mi l-am petrecut cu o sticlă de cola și cu un amic jucându-ne pe calculator. De ce? Pentru că așa m-am simțit bine. Pentru că așa mi-a venit. Pentru că… nu știu exact de ce. Ce știu este că nu am avut nevoie de un anturaj de “Jjj” de persoane, este că am fost împăcat și/sau mulțumit, că nu m-am simțit singur sau în vreun alt fel negativ…Că a fost bine.

Mi-aduc aminte, culmea, un revelion mai vechi. L-am petrecut în mașină. M-am plimbat toată noaptea dintr-o localitate în alta dând sms-uri și telefoane de la mulți ani, și bând… cafea. De ce? Nu știu. Poate că eram într-o fază în care îmi doream să fiu doar eu cu gândurile mele. Existaseră oferte de petrecere a momentului împreună cu diverse anturaje dar… am preferat să fiu cu… mine și atât. Era o iarnă blândă, aveam rezervorul plin, așa că m-am plimbat. La 12 noaptea lumea ieșea pe străzi cu artificii și petarde iar eu goneam prin centrul orașului (nu spun care) cu 90 la oră ca să văd cât mai mult din acest moment rar.

Nu e nevoie de o gașcă uriașă ca să fii fericit. Nu-i nevoie de o sărbătoare internațională și nici măcar națională ca să fii alături de cei dragi. Nu trebuie să apară un discount ca să faci cuiva un cadou. Nu e necesar nici un pretext pentru a da cuiva un telefon și a-i ura de bine. Și-atunci… cum facem cu inerția? Când s-a întâmplat ultima dată să dai un sms unui om din agendă cu care nu mai vorbisei de … luni sau poate ani… ca să-i spui: “ce faci, mă? Hai, ieșim la o bere?” …

Autor: Bogdan Voșloban

 

13 comentarii

  1. Îmi aduc aminte cu mare drag Crăciunul petrecut acasă la mama, pe vremea copilăriei, adolescenței mele…pe 24 decembrie, întâmplător sau nu… și ziua mea de naștere, împodobeam bradul, ”făceam” fel de fel de prăjituri inventate…cu mama(D-zeu s-o odihnească!) și cu sora mea, ascultam colinde, mâncam bomboane cu nemiluita(singurele zile când mama închidea ochii la câte dulciuri ”balotam” și ne uitam la filme…în ajun, an de an, la TV vizionam ”Sunetul Muzicii”…și râdeam ore în șir…ca zăludele…Era o atmosferă de vis!
    Acum, când spun Crăciun, nu spun shopping/cadouri, ci împodobirea bradului cu fel de fel de nebunii – hand made-de-ale lui fiu-meu și mamicuța lui,
    urmând tradiția prăjiturilor trăsnite…bucurându-ne de venirea surorii mele …din Timișoara…
    Da, putem face asta zi de zi, ai dreptate, dar mulți n-o fac nici măcar de Crăciun, darămite every day…
    E foarte frumos ce spui tu, să fim noi înșine/însene zi de zi, să împărțim gânduri bune, să radiem și să ne tratăm cu respect mereu… să renunțăm la măștile zilnice…Ar fi minunat! Până la acele vremuri, pe care le doresc, jinduiesc, mă bucur de-un ajun și-un Crăciun al sufletelor noastre…purtând în noi de la an la an sentimente sincere și curate!….
    Toate cele bune de pe meleaguri nemțene, Ned32news!

    Apreciază

  2. Sti ca acum esti un fel de Grinch care a furat Craciunul.. Asta e magia acestei sarbatori sa te faca sa fii altfel decat in restul anului..poate tu nu ai avut cu cine sa impartasesti sentimentul bucuriei de a sta la masa cu parintii, de a te intalni cu prieteni de peste hotare, de a impodobi bradul cu cineva drag si de a ii lasa pe furis sub brad un cadou cu un mesaj compus cu manuta si mintea ta… Dragul meu sper sa iti schimbi opinia.. Craciunul este cu adevarat frumos pentru cei care stiu sa se bucure de el…

    Apreciază

  3. Nici un Craciun din perioada maturitatii nu se compara cu cele din copilarie. Indiferent cite persoane dragi te inconjura in aceste clipe, vraja acestor sarbatori se destrama odata cu trecerea anilor.

    Apreciază

  4. Articolul tau mi-a lasat impresia ca ai avut o pasa proasta. Nici mie nu-mi plac sarbatorile. Mi-au placut cand eram mai mic, dar acum imi pot face sarbatoare in orice zi calendaristica, pentru ca nu trebuie sa celebram ceva ca sa ne simtim bine. Si ne putem simti bine oricand, in orice zi.

    Dar eu nu sunt atat de suparat pe chestia asta, asa cum esti tu.
    Cred ca ar trebui sa dai sms-uri mai des 🙂

    Apreciază

  5. Va multumim tuturor ca cititi Ned32News. Pentru simplificarea comunicarii mentionam ca suntem prezenti si pe Facebook. O sa incercam sa raspundem comentariilor voastre „cu liniuta, de la capat” in masura in care ne pricepem.
    Asadar:
    @ Creativitatelafeminin -> Salutari din capitala (unde mi-s prezent trupeste) si de pe litoral (unde sunt cu sufletul). Ma bucur pentru tine ca pe meleaguri Nemtene sunt oameni ca tine. De asemenea iti multumesc ca citesti Ned32News. Spor la citit/scris/comentat! 😀

    @ Alexandra Cojocaru -> Nu sunt Grinch. Sunt doar parerist. Nu vad magia de-atata superficialitate. Iti propun sa ma ajuti sa descopar si eu lucrurile frumoase din acest sezon al cadourilor. Ce zici? Negociem? 😛 Multumesc ca citesti Ned32News si pentru comentariu.

    @aura -> Tind sa-ti dau dreptate intr-un fel… intr-un anume fel. Multumesc pt lectura si comment.

    @ IanculescuHimself -> Nu sunt suparat. Era doar un articol in care exprimam o opinie. Nu-nseamna asta ca as fi cum zicea Alexandra un Grinch. Iar partea cu sms-urile… ei bine, doar ce mi-am incarcat cartela sa fiu sigur ca nu ratez pe nimeni 😀 PS: Mersi de lectura si de comm.

    Pana la urmatorul articol sau viitoarele comentarii, va doresc lectura placuta. Sumar-ul va asteapta. 😉

    Apreciază

  6. Nu toata lumea are timp in cursul anului sa isi vada familia si prietenii, iar sarbatorile sunt un minunat prilej. Sunt la fel de utile si pentru cei care in timpul anului uita sa fie oameni, sa intinda o mana de ajutor sau o vorba buna celorlalti.

    Apreciază

    • @vienela-> Suna foarte trist ce-mi spui in comment: „in timpul anului uita sa fie oameni”. Ar fi de dorit sa nu uitam aspectul asta identitar generic numit „om” indiferent de cat de ocupati sau preocupati de bani, putere, probleme suntem. O vorba buna sau o mana de ajutor, un cuvant spus cand si cum trebuie sau un sms de genul „hai la o bere” pot fi prezente… indiferent de „vreme si vremuri”…

      Apreciază

      • Multe ar trebui sa fie altfel decat sunt, dar… :((
        Copiii care nu au imbracaminte, bani de spitale sau jucarii sufera tot timpul anului. Sa ne bucuram ca li se ofera aceste mici bucurii macar de sarbatori, daca in rest uitam de ei.

        Apreciază

  7. si euuuu vreau sa spun ceva aici :)))
    „Cel mai frumos” Revelion al meu a fost,intr-o vila in Eforie,era al naibii de frig,stateam cu doua geci pe mine,proprietarul vilei era de negasit,toata noaptea am stat mai multi intr-o camera ca sa ne incalzim. Aveam niste colegi care sub influenta alcolului au facut un mic gratar afara…ATENTIE ! Gratarul era un grilaj din frigider !!! deoarece gratarul real NU EXISTA de fapt ! nici mancare nu EXISTA ! :))))
    toti cred ca numai cu bautura se pot distra…si da ! a fost super acest revelion ! nu am sa-l uit niciodata ! am zacut zile intregi dupa el , de atata distractie ( am racit de numai stiam cum ma cheama) si bineinteles a fost un eveniment pe care o sa-l povestesc si nepotilor mei…asa de emotionant a fost !

    Apreciază

    • @Anita -> Ma bucur ca ai amintiri pe care o sa le povestesti, cum spui tu, nepotilor. De asemenea, iti multumesc ca ai impartasit cu noi din experienta ta si ca citesti Ned32News. Pe de alta parte, povestea ta sustine cumva ideea pe care incercam si eu sa o subliniez in articol. Faptul ca nu era nici caldura, nici mancare si nici macar gratar si totusi v-ati simtit bine si ati trait o experienta frumoasa impreuna imi spune ca uneori nu e nevoie de niste „variabile” social acceptate si public promovate de diverse branduri pentru ca oamenii sa se antureze si sa fie … oameni. Doresc petrecere frumoasa tuturor, oriunde-ati fi si cu oricine! 🙂

      Apreciază

Comentezi?

