Tabloidizarea presei = Trolling-ul interesului public?

În primul rând ar trebui să înțelegem câteva concepte. Drept urmare am căutat câteva definiții. Nu susțin că sunt cele mai corecte, mai bune sau mai complete. De dragul argumentării ipotezei, însă…

Definitii, legi și regulamente

În primul rând, începând de la coadă la cap, definim “informația de interes public”: reprezintă orice informație care privește activitățile sau care rezultă din activitățile unei autorități publice ori instituții publice, indiferent de suportul ei. Mai pe larg se găsesc detalii în legea 544/2001 dar nu o să le dezvolt.

M-am oprit puțin pe site-ul CNA (Consiliul Național al Audiovizualului) pentru a extrage de acolo un fragment care are legătură într-un mod evident cu recentele știri referitoare la anumite evenimente.

Iată și citatul din Decizia nr. 220

“Nu orice interes al publicului trebuie satisfăcut, iar simpla invocare a dreptului la informare nu poate justifica încălcarea dreptului la viaţă privată.
Dreptul la propria imagine nu trebuie să împiedice aflarea adevărului în probleme de interes public justificat.”

Pentru curioși am pus link-ul mai sus și iarăși nu o să detaliez pentru că nu acesta e scopul acestui articol.

Cazuri recente

Am bold-uit câteva cuvinte mai sus și o să mă leg de ele aducând în atenție recenta despărțire dintre Ștefan Bănică și Andreea Marin și decesul lui Sergiu Nicolaescu.

Este justificat interesul public în cele două cazuri? E justificat interesul economic al instituțiilor de presă să considere viața privată a unor presonalități drept subiect de interes public? Nu sunt eu judecător în schimb, subiectiv spun atât: nu-mi place. Nu îmi convine că se spală chiloții în văzul lumii. Nu mă interesează să văd cine cu cine s-a cuplat, cine de cine s-a despărțit, cine în ce fel a fost îngropat, incinerat, aruncat în mare sau de pe-o stâncă în sulițe. Nu mă interesează să văd astfel de lucruri venind din partea unei instituții de presă care se vrea “serioasă”. Accept astfel de subiecte din partea tabloidelor declarate. Fie ele la TV fie oriunde altundeva. Din partea unei entități care se bate cu pumnii în piept că-mi oferă conținut de calitate, vreau să își dovedească integritatea și să-mi ofere ce-mi promite. Cer prea mult? Probabil.

Trolling a.k.a. tabloidizare

Din urbandictionary.com am scos câteva explicații.

– arta enervării oamenilor în mod intenționat de obicei via internet.

– printre semnele că postarea ta este una “troller”- ească se regăsește și următoarea situație: “victimele” tale te înjură, sau postează comentarii de tip atac la persoană (în cazul de față în loc de persoană aș pune “entitate”).

Trolling Journalism – http://i.qkme.me/36ev3p.jpg

– trolling-ul, de obicei, implică contextul “a fi un nemernic (în engleză termenul ar fi “prick” – A person regarded as highly unpleasant) pe internet pentru simplul motiv că poți face asta”.

Cele mai populare și cele mai urmărite televiziuni private din România sunt Realitatea și Antena. La ambele găsești pe paginile lor de Facebook și implicit pe site-urile aferente articole preluate din diverse alte site-uri afiliate. Am mai vorbit despre astfel de articole în categoria RAP (pe care intenționăm să o continuăm).

Tendința de a posta articole preluate din surse externe doar de dragul de a atrage comentarii negative la adresa acelor articole ar putea să fie interpretată ca o strategie de marketing de tip trolling la adresa publicului. Am scris cu ceva vreme în urmă un articol în care vorbeam despre cum “comentatorii răzvrătiți aduc trafic mai bine decât fanii”. Motivul? Banal. Chiar și comentariile negative ale publicului sunt văzute de Google drept conținut original, așadar ajută la producerea de, evident, bani.

Un ultim lucru mai adaug după care aștept înjurăturile în comentarii. Există un site numit Facebrands.ro acolo sunt ierarhizate în funcție de anumite criterii paginile de Facebook înscrise. Curios să văd unde se situează Realitatea și Antena (în cazul acesta Antena 3) am deschis respectivul site.

Rezultat:

Realitatea.net pe topul general este pe locul 65 din 19511.

Antena 3 pe topul general este pe locul 347 din aceleași 19511 pagini.

P.S. Doar de dragul comparației vă spun și unde se află pagina de Facebook Ned32News: locul 16052 pe topul general. 😀

Autor: Bogdan Voșloban

Anunțuri

4 comentarii

  1. Da, din 19 milioane, fenomenala suma de 500.000 oameni nu citesc tabloide sau nu-s interesati de divortul lu banica. Well, care informatii sunt de interes public?
    De cand cu netu asta poti gasi ce vrea sufletelul tau. cauta si nu te plange. Nu-ti place, treci mai departe. Aici nu vorbim de ilegalitati sau nedreptate ci de gusturi, asa ca nimeni nu e obligat sa ofere ceva ce nu e pe gustul majoritatii.

    Apreciază

  2. reformuland putin ultima bucata a comentariului tau, Cristi, de fapt imi spui ca orice institutie de presa e obligata sa ofere ceea ce este pe gustul majoritatii? indiferent daca e sau nu de interes public? Sa dau un exemplu: un site de stiri trebuie sa dea stirea ca nevasta fotbalistului X arata bine nefardata doar pt ca e „pe gustul majoritatii” o astfel de veste? si sa nu dea, sa zicem, faptul ca se taie apa si lumina in 30 de localitati timp de 3 zile doar pt ca e o stire care nu e pe gustul majoritatii? ai dreptate. informatia e la degetul mic. pentru cei care au acces la tehnologia avansata a internetului = da. asa e. intr-o tara cu o populatie imbatranita insa, care se uita la TeVe si n-are acces la Google zic ca e de dorit sa primesca informatii utile nu … vesti despre ultimul silicon sau cea mai noua fitza in materie de tocuri.

    Apreciază

    • Populatia care genereaza venit primeste ce stiri vrea….in cazul de fata mizerii. Cei care nu genereaza venit si vor altceva in afara de mizerii, sa-si caute. Cred ca are logica ce zic: economia nu functioneaza cu sentimente ci cu bani. Daca cei care genereaza venit se vor satura de mizerii, presa va afla, dar se pare ca inca nu s-au saturat. Au fost si inca sunt proiecte serioase, doar ca surpriza, nu le citeste nici dracu, dar genereaza cheltuieli. Urmareste presa ultimilor 2 ani sa vezi cum s-au aliniat toti la mizerii…..oare doar pentru ca asta-i trendul, sau pentru ca asta aduce bani? cred ca raspunsul e evident.
      Hai sa-ti dau acelasi exemplu si din blogosfera. Cate bloguri cu informatie serioasa cunosti? Poate 2-3. Cate bloguri cu mizerii cunosti. Hmmm, cam lunga lista. Sa fim corecti si aici sa adaugam si pe zoso cu ale lui gagici de pe facebook si posturile cu doar un filmulez, sa il adaugam si pe arhi cu gifurile lui si cu cancanurile, sa adaugam dailycotcodac cu textele de 2 bani, sa adaugam pe chinezu cu toate nimicurile, sa-l adaugam pe blogatu si asa mai departe. Toti stiu sa scrie bine, dar cand scriu bine publicul trece fara sa citeasca ca sa ajunga mai repede la gagicile in sutien.

      Apreciază

  3. Un lucru e clar: înainte de rating, branding sau orice altă chestie de genul acesta televiziunile trebuie să se axeze pe unul dintre cele mai puternice concepte, informarea. Acesta este rolul lor principal. Că nu o fac de dragul unui scandal… e partea a doua. Cred că înainte de a critica mass-media este esențial să vedem cine are grijă de ele și aici vorbim de C.N.A., instituția care le trage la răspundere. Un copil dacă face prostii cu siguranță va asculta de ceea ce îi impune maică-sa, nu un străin.
    Mereu suntem bombardați cu chestii de genul: asta se cere. Eu încă sunt de părere că mass-media pot să educe. E mai greu, nu poți vinde Jazz sau Chopin la tot poporul însă se pot găsi soluții și pentru asta.

    Apreciază

Comentezi?

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s