Conținutul blogosferic de calitate

Personal consider că bloggerii sunt o voce importantă. Chiar cred că fără multe din articolele de pe anumite bloguri cu vizibilitate, rețelele sociale gen feisbuc, tuităr ș.a.m.d. ar fi mai sărace și mai plictisitoare. Probabil că s-ar umple de pisici și bebeluși sau poze de-alea cu citate.

sursa foto: https://i2.wp.com/www.uefiscsu.ro/imagini/calitate.jpg

Îmi place să citesc lucruri interesante. Că e vorba de articole de genul “știați că” sau că e o zonă mai sensibilă cu metafore, că e vorba de opinii vehemente sau pur și simplu o recomandare cu un synopsis scris mișto, pe toate le citesc cu plăcere. Ce văd în prezent, însă, mi se pare trist. Dacă nu chiar mai mult de-atât. Există oameni foarte inteligenți, foarte capabili și foarte “profi”, cum se spune, în domeniile lor, care scriu despre… blabla.

Nu arunc cu noroi în nimeni. Nu mă dau deștept sau priceput într-ale blogging-ului. Sunt mulți mult mai buni ca mine și sunt recunoscător lor că am de unde și de la cine să învăț.

Ce vreau cu acest articol e să atrag atenția înspre tendința pe care o observ. Nu îmi place că sunt “subscriber” la diverși bloggeri de unde îmi vin zilnic pe mail zeci de update-uri cu … nimicuri.

Chiar aș fi curios să văd, în timp ce-mi beau cafeaua și m-am săturat să răsfoiesc titlurile din presă, niște articole demne de a-mi pierde câteva minute lecturându-le.

De exemplu: recent mă plângeam de faptul că n-am avut cum să merg să-l văd pe CTP la evenimentul public în care-și dădea el cu părerea despre diverse chestiuni. Încă regret absența mea de-acolo. Motivul? Simplu. Poate că aș fi reușit să-mi formez o părere subiectivă despre un om.

Îmi vine greu să cred că doar atât a avut de spus. Și prin “atât” mă refer la ce am găsit pe ici și colo împrăștiat pe câteva bloguri. Pe de altă parte, am senzația că majoritatea, dacă nu toți bloggerii care au scris despre eveniment, ar fi citat din același comunicat de presă sec scris de nu știu ce dactilografă angajată doar pentru că are sâni și fese mișto.

Serios. Nu am aflat nimic. O să parafrazez. Vezi doamne, cică se vrea “sânge pe sticlă”. Știam. “Presa tipărită nu va mai exista în 10 ani”. Pe bune? Cred și eu. Retoric, totuși, mă întreb dacă nu cumva Cristian Tudor Popescu n-a zis și altceva decât truisme. Sau… poate doar astea sunt chestiile care rămân în memoria colectivă? Treburile cu care rezonează masele? În cazul de față, mini-masele de bloggeri prezenți la eveniment și naratori ai acestuia?

Ca și P.S. aș pune următoarea chestiune. Scrii despre un eveniment? Fă-o profesionist. Nu se știe cine ar vrea să citească despre acele lucruri ca să-și facă “o a doua opinie” și s-ar putea să nimerească fix la tine-n ogradă.

Mă întorc la titlu. Am credința că bloggerii pot să facă ceea ce se numește “agenda setting” în ceea ce privește fb sau alte rețele, și nu numai. Hai să dau și-un argument. Probabil că unii dintre noi și-aduc aminte de perioada când se desfășura SuperBlog 2012. Simultan, apăreau zeci de articole pe același subiect. Că era vorba despre brânză, sau poate că era vreo bijuterie vedeta săptămânii, niște oameni se anturaseră și scriau despre un subiect. Devenise oarecum deranjant că se scria despre niște subiecte care … nu erau, sinceri să fim acum, tocmai interesante, nu? Ei bine, cam așa-i și-n afara concursului. Deranjant. Deranjant că se scrie despre subiecte care nu sunt tocmai… interesante. Dar, cine eu să critic, nu? Până la urmă aș putea eu să scriu chestii interesante și să inspir pe alții să preia ideea, nu?

Vorba aia: dacă ești așa de jmecher, fă tu!

Închei c-o speranță, și-anume aceea că îmi doresc să văd cât mai multe articole/postări mișto atât pe Ned32News cât și  în blogosferă. Spor la scris tuturor!

Autor: Bogdan Voșloban

9 comentarii

  1. E adevărat, am observat asta, am mai scris şi eu pe tema asta.
    Dar, uite. De exemplu cineva îmi dă o leapşă. De obicei, nu răspund la aşa ceva. Dar mi-a dat-o cineva faţă de care mă simţeam obligat. Aşa că am acceptat-o. Mai mult, am pus şi eu poze drăguţe cu pisici, sâmbăta care a trecut. Mă aşteptam la mai mulţi comentatori, mai ales fete.
    Din păcate, trebuie să facem concesii de acest gen. Poate că aş vrea să ating nişte subiecte serioase, profunde. Am scris un material în genul ăsta. Nu prea s-a citit. Atunci, am scris scris un banc repovestit. Un succes! Cum e bine?
    Şi atunci, te întrebi pentru cine scrii, în cele din urmă? Pentru alţii sau pentru tine?
    Vezi, de asta trebuie să faci compromisuri. Nici tu nu eşti cu îmbătrânit în blogosferă. După nişte ani buni, şi tu, şi eu vom putea scrie absolut ce vrem, fiindcă o să avem pagerank 5 şi vom fi citiţi oricum. Cineva chiar mi-a spus că în stadiul în care se află blogul meu, nici nu contează ce scriu. Totul e să scriu mult, să vadă Facebook-ul chestia asta. Ei, da. Un profesor şi-a pus pe blog cursurile pe care le scrisese pentru studenţi. S-a pomenit cu pagerank 6!
    Hai s-o luăm altfel. Ce preferi: Florin Salam sau J.S. Bach? Desigur, ultimul. Şi ce? Vulgul preferă manele. Vrem să fim cu vulgul? Le dăm manele! Asta se întâmplă şi în presa de toate felurile.
    Referitor la advertoriale: Dacă vrei să câştigi bani cu blogul tău, scrii advertoriale. Dar nimeni nu te pune să le scrii fără har. Dacă ai talent, transpare asta şi într-un advertorial. Şi, să ştii că premiile au fost câştigate de cei cu pagerank mare, nu de cei care au scris mai bine. Am citit câteva advertoriale premiate. Nu erau nici măcar pasabile. N-aş fi publicat niciodată aşa ceva.
    Dar nu contează. Trebuie să scrii bine şi pe teme impuse. De altfel, dacă ai lucra într-o redacţie, majoritatea temelor dezbătute de tine ar fi impuse de redactorul-şef. Şi cel din urmă ar vrea, poate, să scrii cu totul altceva, dar el ştie ce se vinde şi asta îţi va cere, subiecte care se vând.

    Apreciază

  2. „Subiecte care se vând”, zici. „subiecte de calitate”, zic. 1+1=2? Pot fi oare „subiecte de calitate care se și vând” ? Asta mă întreb.
    Treaba cu redactorul șef care impune subiectul e și ea destul de tristă. Redactorul e la fel de liber să scrie despre subiecte cam la fel de liber cât e cumpărătorul la raft. „Alegi dintre astea 2 tipuri de zahăr”. (a se citi „scrii alegând una din perspectivele cele două pe care îți permit eu, redactorul-șef să mergi”).
    Si…într-o altă ordine de idei, oricât mi-ar plăcea preludiul în do major de Bach, nu știu de ce mai degrabă mi-aș adăuga în playlist a 5-a simfonie a lui Beehtoven.

    Apreciază

    • Tu cum crezi că e într-o redacţie? Ţi se spune clar de unde până unde poţi scrie.
      Şi, crede-mă, e destul de largă aria. Dacă vrei să ţi se publice materialele şi să fii plătit.
      Bogdan, înainte să se editeze o publicaţie nouă, există o perioadă de timp în care se testează forţa echipei redacţionale. În acel timp, de 2-4 săptămâni, se simulează apariţia publicaţiei. Totul merge până la predarea în tipografie în timp util. Atunci se fac toate reglajele. Dacă există derapaje, nu-i bai, că e perioadă de probă. Dar dacă un redactor o ţine doar în derapaje, există o problemă.
      Dacă redactorul-şef nu-i ascultat, nu mai rămâne în funcţia aia. Dar, de obicei, nu se ajunge acolo. Dacă redactorii văd că urmând calea care le-a fost arătată ajung la ţintă, vor avea încredere în redactorul-şef şi-l vor urma. Numai că trebuie să ştii foarte bine care-i ţinta.
      E necesar să scrii nu pentru propria ta plăcere, ci pentru a cititorilor care au plătit o sumă de bani pentru acea publicaţie. Dacă nu se întâmplă asta, publicaţia dispare.
      Şi în ziaristică funcţionează aceleaşi reguli care se aplică oricărui produs din comerţ. Dacă nu-i competitiv, dispare. Activitatea asta trebuie să producă bani, ca să poată fi plătită forţa de muncă şi materialele aferente redacţiei, tipografiei şi difuzării. (Toate aceste trei mari componente trebuie să meargă foarte bine.). Şi să existe şi un profit oarecare din această activitate. Dacă nu există profit, finanţatorul nu mai bagă bani în activitatea asta şi se apucă de alt proiect, care poate fi mai rentabil.

      Apreciază

      • Domnule Javra, îți mulțumesc pentru lecția de management de redacție.
        Poate cei care vor citi comentariul dumitale vor trage concluziile care sunt de tras. (și da: am folosit iar „domnule” chiar dacă nu-ți place. 😛 )

        Apreciază

  3. Ei, zău de nu eşti cârcotaş acum… „Procesul” de depreciere a calităţii media este continuu şi îşi are rădăcinile în succesul reformei din educaţie. Deschide un cotidian local. Ce poţi citi în el ? Şi dacă în jurnalism mai există totuşi o minimă decenţă, blogosfera-i sat fără câini …

    Apreciază

  4. „Sat fără câini” sună cam dramatic. Totuși, gândesc că o autoreglementare a „breslei” ar putea pune niște puncte pe i-uri.
    Nu zic acum să se înființeze un CNA pentru internet sau să creeze cineva o lege a internetului. Nu.
    Totuși niște norme auto-asumate atât în ceea ce privește conținutul cât și promovarea acestuia ar putea cerne anumite aspecte.
    Poate s-a încercat așa ceva deja și nu știu eu, sau poate … mă înșel și nu e nevoie.
    Revin la titlu și reiterez ideea că mi-ar plăcea să văd conținut de calitate pe din ce în ce mai multe bloguri. 🙂
    Ar fi destul de mișto când ieși undeva, la o petrecere mai fancy și vorbești cu oamenii de-acolo să te recomanzi cu mândrie și demnitate drept blogger, nu?
    În prezent dacă încep să povestesc ceva cu următoarea sintagmă „un doctor și un blogger stăteau de vorbă”, am sentimentul că urmează să bag și un punch-line…

    Apreciază

  5. „Îmi place să citesc lucruri interesante”. „Devenise oarecum deranjant că se scria despre niște subiecte care … nu erau, sinceri să fim acum, tocmai interesante, nu?”. „Deranjant că se scrie despre subiecte care nu sunt tocmai… interesante.”.

    Mi se pare ca faci un pic abuz de termenul „interesant” fara sa-l fi definit in prealabil. Nu am reusit sa ma prind de ce anume vrei sa citesti pe un blog. Politica? Arte? Orice altceva?

    Poate am ratat complet miza articolului si poate ma leg de ceva care nu e atat de important dar acolo mi s-a produs blocajul: define interesting.

    Apreciază

Comentezi?

