(C)Oo plus (C)Oi egal „Și-acum să vă cânt o piesă din” (B)la sau „Piesa asta este hit”, textierul (n)-a murit

Bla, bla blablablablablablabla bla. Serios? „cai verzi pe pereți”? Și e mega-hit? wtf? Băi, serios? Că mă apuc de ascultat instrumentale de-alea de pe site-uri de sample-uri mocca! Stop! Stai ușurel că pe-un picior de Play nu ai cum să nu te urci în teleguță și să nu zburzi pe câmp. E musai să fie cât mai „blabla” pentru că dacă o dai în subtilități ți se duce dracu’ publicul țintă și ascultă altă silabă hiper-repetată.

Consumatorii de citate poate că îmi vor fi recunoscători când voi prelua de la o amică centrarea venită pe piept și voi șuta Chiril-ic spre poartă cu un oarecare gol în intenție: „Muzică globalizată.Există bucăţi de piese,ritmuri prefabricate. Sunt ca o pizza de-a gata pe care o iei şi o pui în cuptor şi ai făcut o masă pentru prieteni.N-are gust şi o poate face şi vecinul de la etajul doi,dar ce contează?”

„Oi” în versuri

Buimacă introducțiune, nu? Nu-i bai. Vin cu desceațătorul pus pe viteză maximă. Mai pe evidentelea, ne- dumiri/mulțumi -rea vine din cantitatea de „oo”, „oi” și mai puțin „oaie” ce populează zdringhi-zdringhi-ul românesc supraestimat intitulat drept „muzică”. Dar cum Paștele trebuie sărbătorit, și de ce nu și, aproape subliminal, promovat – n-ar strica să aruncăm cu ochiu-n textele pieselor fie cântate fie produse de artiștii cotidianului pentru melomanii momentului.

Așa că, pentru că pare a fi nevoie să detaliem sensul formulei chimice din titlu, întrebarea este Ce „-oo” și ce „-oi” se mai pot găsi prin cele mai recente și masiv promovate melodii din topurile radiofonice românești? Răspunsul? Aproape impresionantă lipsa de imaginație sau voință creatoare a textierilor.oi in versuri
Mai catolic decât recenții papi, mă foiesc cu urechile între căști când zapez radiourile. Știu că bârna din ochiu-mi mă-mpiedică să fiu obiectiv când listez paiele înfipte în retinele „artiștilor” cotidianului, așa că n-am pretenții de analiză pentru textul ăsta. E doar o observație a unui om care din când în când are vreme și dispoziție să meargă pe E=mc2-istul principiu: „it’s just that I stay with problems longer.”

Cercetătorii spun…
Astfel, preocupat oleacă de întrebarea „Cum stimulează versurile melodiilor consumul de ouă și carne de oaie?”, am aruncat cu întrebarea după amicul Gugăl să văd de nu cumva sunt singurul cu astfel de întrebări. Surprinzător, nu-s. Niște cercetători făcură cercetare în domeniul „The influence of music on consumer behavior”. Chiar mai specific de-atât, am găsit pe-un site (nu pot garanta autenticitatea materialelor de acolo, da?) un text care mi-a atras atenția: „Is there an effect of subliminal messages in music on choice behavior?„. Așa că m-am pus pe lecturat. Sumarizând aș extrage niște concluzii, dar mai bine … nu. N-are sens să vă stric plăcerea citirii a câtorva pagini.
Mă-ntorc la Clasamentul Muzical al oilor, ouălor și, cu liniuță de la capăt sesizez „invazia” entităților lânoase prin turmele de cuvinte înțărcuite în textele muzicii române. Cu o mică paranteză înainte de enumerație mai adaug că tot în studiul link-uit mai sus, deși nu era neapărat nevoie, se mai spune printre alte chestiuni că pupilii ar fi mai sugestibili. Continui cu viteză spre finalul parantezei aducându-mi cu un oareșcare drag aminte că „băiet fiind, muzici eu fredonam” și Barbie Girl sau Lonely ieșeau din coardele-mi vocale fără să am habar ce naiba zice textul.

Oi, oi, oi.

Moda includerii behăitoarelor într-un fel sau altul în texte pare să fie o mare jmecherie. Începem finuț cu Cai verzi pe pereți care ne propune o piesă din „lalala lalala la”: – Noi o complicăm în această fugă disperată. Loredana vine cu o „testiculență” udă în Apa: – Aşa coincidenţă n-am mai întâlnit.  Petrecerea cu multă „iarbă” verde îi anturează pe amicii lui Petre: – Hei, cine e cu mine? Noi! ! unu, doi dar nu văd pe nimeni! Sindrofia semi-zoofilă continuă cu mirarea „Vaii, da ce-avem noi aicea?”. Nu-i nevoie de a ne mai mira de bucuria exprimată referitor la existența „căprioarelor”. Nici domnul Ghici-Cine care pune problema de Onoare în atenția melomanilor nu scapă de un pic de behehe prin text: Noi nu ne-am ajutat, n-am învățat din greșeli.

Pe locul 1, cu trofeu, coroniță, poză cu tot colectivul, masă, dans, sarmale, lăutari, apreciere, „laicuri și șeruri” toate puse pe-un piedestal vine turma pe care cei 3 ciobănași ar privi-o cu jind. Ale lor 300 de spartance nu se compară cu mialele înfipte-n perne. Și nu de-alea nasoale de te doare cârca dimineața ci de-alea pufoase: Perne Moi chiar din titlu bagă la linia din față lâna cea mai cea. Inevitabil textul e plin de „oi”-uri.

– Și pernele moi Și ochii mei goi
Suspină la vise promise în doi

– Ca doi copii, girl, visam amandoi
Și-am încercat să trăim viața-n doi
Am trecut prin soare, tunete și ploi
Până când tu sau eu am făcut pasu-napoi

I miss you everyday, but you see I have no choice
To let you down, baby, e mai bine pentru noi
Nu vreau decât să uit, sau să dau timpu-napoi
Și să-mi aleg iubirea într-o frunză de trifoi.

Fără concluzii

Poate că unii au mai multă răbdare să studieze fenomenul și vor ajunge la concluzii cel puțin interesante. Câte oi, ouă sau alte asemenea „creative” rimatice silabe or fi, mi-e frică, sincer, să aflu. Subiectiv, finalizez aproape apoteotic: „Unde dai, și un’ se umflă” e backbone-ul ruletei rusești a textelor de melodii. Nu mă leg acum foarte tare și de liniile melodice care par a fi făcute în obișnuitul stil plagiaristico-remixoid. Cică imaginația e nelimitată. Poate pentru unii. Pentru alții însă limitele par a-și arăta colțișorii de lapte.

Autor: Bogdan Voșloban

Comentezi?

